Lättläst

Jan Björklund

Jan Björklund är partiledare för Folkpartiet. Läs mer om Jan Björklund här.

 

Folkpartiet är ett liberalt parti

Vi arbetar för att alla människor ska känna sig fria och få möjlighet att förverkliga sina drömmar. Alla människor ska få lära sig mer om vad hon själv kan och vill.

Vi tror på att alla människor ska få nya chanser i livet.
Vi kämpar för att människor i andra länder ska få demokrati och mänskliga rättigheter. Vi arbetar för att det ska bli mer jämställt mellan kvinnor och män.

I Sverige lever man tryggt, men trots det hamnar människor utanför denna trygghet. De människorna känner sig utanför samhället. Vi vill tala för de människorna så att de blir hörda.

Folkpartiet sitter i regeringen tillsammans med moderaterna, centerpartiet och kristdemokraterna.

De här fem frågorna är viktiga för oss:

1. Ett eget arbete är viktigt för människor

Människor som arbetar ska kunna leva på sin lön. Personer som utbildar sig ska kunna få en bra lön.

Om Sverige ska fortsätta att vara ett rikt land måste fler människor arbeta. Det är viktigt för människors självkänsla att ha ett arbete, få en egen lön och att kunna betala sina räkningar.

Vi måste skapa arbeten åt unga människor. Vi vill att unga ska kunna arbeta som lärlingar och vi vill ändra lagarna så att det blir möjligt. Då kan fler unga få arbete. Vi tycker att alla ska vara med i arbetslöshetskassan.

Vi vill att Sverige ska ha euro som valuta istället för svenska kronor.

2. Bra utbildning till elever av duktiga lärare

Eleverna lär sig allt mindre i skolan. Mobbning, skolk och otrygghet är vanligt i våra skolor. Vi vill ändra på det. Det finns mål för vad alla elever ska kunna innan de går ut skolan, och vi tycker det är viktigt att alla elever når de målen.

Vi vill att människor ska tycka att lärarnas arbete är viktigt och att lärarna får en bättre utbildning.

De föräldrar som vill att deras barn ska ha betyg från första klass, ska få det. Vi vill att alla elever ska ha betyg från årskurs 6.

3. Vi räddar miljön med förnybar energi och kärnkraft

Jorden blir varmare på grund av alla utsläpp. Det vill vi stoppa.
Därför vill vi ha nya kärnkraftverk när de gamla slutar fungera. När vi får elektricitet från kärnkraft slipper vi den farliga koldioxiden. Vi vill ha mer förnybar energi.

Vi tycker att fler människor i Sverige ska använda bilar som inte drar så mycket bränsle och att fler ska köra elbilar.
Vi vill också bygga ut snabbjärnvägarna så att fler åker tåg istället för flyg och bil.

4. Äldre människor ska få bestämma över sina liv

Alla människor är olika – också när vi blir äldre. Gamla människor måste få bestämma mer över sina liv. Vi tycker att de som bor i boenden för äldre måste få komma ut i friska luften varje dag om de vill, de måste få duscha när de vill och få välja vilken mat de vill äta.

Vi vill att de som är gifta ska få bo tillsammans på samma äldreboende, även om bara den ena partnern behöver omsorg. Vi vill bygga fler äldreboenden.

5. LSS skyddar människor med funktionsnedsättning

Folkpartiet var det parti som införde LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lagen är viktig för många människor. Vi tycker att tillgänglighet är viktigt. Dålig tillgänglighet är diskriminering.

Personer med funktionsnedsättning ska få allt stöd de behöver för att kunna arbeta.
 
Vi vill ge mer pengar till psykiatrin. Psykiatrin ger vård till personer med psykiska sjukdomar. Vården till dem måste bli bättre.

Om du vill läsa ovanstående text från en pdf, klicka här.